Susan Bardos Dobbek
Susan was born in Hungary and immigrated to Canada at an early age. In the past 25years she has explored multi media compositions; clay, fiber art, and more recently began gravitating towards watercolor, which has become her medium of choice.
Cheng-Kee Chee has been her source of inspiration. He wrote: “Artists should not be content with the specific subject matter in which they excel….artists should be sensitive to changes around them and, like scientists, be constantly exploring, experimenting, and discovering new ways of expression.” She is gradually transforming her work from the purist watercolorist, to incorporate the Asian water media traditions. The design elements are becoming increasingly important in her work. She challenges herself with expressive brushwork that incorporates paper collage and other oriental techniques. Japanese rice paper can be tinted with watercolors, torn into small pieces and used as collage with other materials. Some of these fragments of paper, because of the words and or images on them, are highly charged with social, philosophical, spiritual, historical, and personal energy. All these elements contribute to the power of the works. In the summer and fall of 2009, Susan is participating in the Canadian Hungarian Artists Collective exhibition series which is touring Hungarian museums and galleries, before returning to Canada in 2010. It includes a kaleidoscope of work of over 40 artists of Hungarian descent from all disciplines, mediums and styles, as well as an exciting selection of avant-garde and commercially successful films and videos. Participants include internationally recognized artists and distinguished award winning creators who actively shape the Canadian multicultural tapestry. |
Susan est native de la Hongrie et elle émigra au Canada à un jeune âge. Durant les derniers 25 ans, Susan a exploré plusieurs medium de composition multimedia; l’argile, l’art fibreux, et plus récemment elle s’oriente vers l’aquarelle qui est devenue son médium de choix.
Cheng-Kee Chee a été sa source d’inspiration. Il a écrit : ‘’Les artistes ne devraient pas être satisfaits de la matière spécifique du sujet dans lequel ils excellent ….les artistes devraient être sensibles aux changements qui les entourent, et comme les scientistes, être constamment à explorer, à expérimenter et à découvrir de nouvelles façons d’expression’’. Susan transforme graduellement ses œuvres d’aquarelliste puriste, et y incorpore les traditions du medium aquarelliste asiatique. Les éléments du dessin deviennent de plus en plus importants dans ses œuvres. Elle se défie constamment par le biais du pinceau expressif y incorporant la technique de collage de papier et d’autres techniques orientales. Le papier riz japonais peut être teinté à partir d’aquarelles déchirées en petits morceaux et utilisées comme collage avec d’autres matériaux. Certains de ces fragments de papier, à cause des mots, et, ou de leurs images, sont hautement énergisés : socialement, philosophiquement, spirituellement, historiquement, et personnellement. Tous ces éléments contribuent à l’énergie des œuvres. Au cours de l’été et l’automne 2009, Susan participe à une série d’expositions qui fera le tour des musées d’art en Hongrie, dont l’objet consiste à présenter les œuvres d’une quarantaine d’artistes canadiens d’origine hongroise. Ce projet est un kaléidoscope d’art qui présente une variété de disciplines, de médiums et de styles. Parmi les participants se trouvent des artistes reconnus internationalement ainsi que des créateurs récipiendaires de multiples prix. Tous contribuent à la création de la tapisserie du multiculturalisme canadien. |